Paraplyer er en stor industri – men hvor innovativ er den?

Fra grossist til detailhandler med individuelle købere som tilskuere, turister, bryllupsgæster og den sagesløse, der får en reklameparaply i nakken på vej ud, er selv en lille boulevard et hav af mennesker beskæftiget med paraplyer på den ene eller den anden måde. Som i andre brancher er næsten enhver form for reklame rettet mod forbrugerne fokuseret på fornyelser, rettet mod at pirre instinkt, fantasi og impuls for det yngre kundesegment.

En lang artikel, der handlede om paraplyer i ”The New Yorker” i 2008, ramte rigtigt, da den beskrev det amerikanske paraplymarked. Der må være en betydelig ekstra indtjening at hente hjem for de firmaer, der forsøger sig med at produktudvikle og markedsføre den klassiske paraply. Omsætningen på det årlige detailmarked i USA omfatter alene den astronomiske sum på $ 348.000.000. I resten af verden langes der 33 mio. paraplyer over disken. Paraplyer under forskellige klimatiske og kulturelle forhold finder sin anvendelse både som beskyttelse mod regn og som et solsejl, der kan medvirke til at bringe antallet af tilfælde af hudkræft ned.

Det går stadig trægt med innovationer (fornyelser) i paraplybranchen, men nogen fremgang er der da at spore. Letvægtsparaplyer, paraplyer med et greb, der gør det muligt at holde fast – ja i det hele taget en lettere og mere praktisk paraply, er ved at vinde indpas. Men det går langsomt! Problemet med paraplyer er på trods af et smart lommeformat og et praktisk design, ikke som vi forventer det. Deres evne til at vende vrangen ud ved et pludseligt og hårdt vindstød er snart ’en famøs og vittig vandrehistorie’. Skærmen, der irriterer forbipasserende, fordi den har det med at lande i deres ansigt, er en frustration for forbrugeren. Hvem kan forestille sig noget værre, end at man må tillade en forbipasserende, at regnvandet drypper på ens hoved, overtøj, bukser og nederdele.

Særligt på højtidsdage delt med familie og venner, ved officielle ceremonielle lejligheder udendørs og i forbindelse med store sportsbegivenheder i det fri, er en god paraply nødvendig. Den klassiske paraply har trods alt set en vis produktudvikling, siden britiske Jonas Hanway i 1750’erne chokerede i det Londonske gadebillede ved pludseligt at går rundt med dette besynderlige skrummel. Han havde inspireret af sine rejser til fremmede kulturer ladet sig inspirere den udbredte brug af paraplyer som en afskærmning mod den kraftige sol man møder i tropiske og subtropiske egene på kloden. Der blev hvisket på gadehjørnerne, hvad han mon var for en ’original’. Hanway blev spændt i den offentlige gabestok, og han blev latterliggjort. Kuske med hestedroske mente ligefrem, at han kunne være en fare for deres erhverv. Man troede at besiddelse af en paraply, ville få folk til at lade være med at bestille droschekørsel på regnvejrsdage. Siden er der sket en del med paraplyen.

Hvem ville ikke ærgre sig over, at f.eks. et bryllup ’går i vasken’ på grund af noget så banalt som regnvejr? At produktudvikle en golfparaply, der er velegnet til dette formål, er det vi forventer at kunne købe. De krav, der stilles til en moderne paraply, kan sammenfattes ved ordene solid, vejrbestandig, let at bære og vandtæt. Især vinden kan være en forræderisk faktor, der spiller ind, men også spørgsmålet om det primære ved en paraply trænger sig på – er den vandtæt nok? Test i vindtunneller og forsøg med imprægneringsformer er grundlaget for den moderne paraply. Udvikling af lette materialer, så selv tunge og omfangsrige paraplyer bliver til at have med at gøre, har længe været undervejs. Men fanger man alt dette hos danske paraplyforhandlere? Et firma i Odder ”Kingbo” er med fremme, når man netop har medvirket til at sprede denne produktudvikling ved at føre et stort sortiment af paraplyer velegnede til snart alle formål fra brylluppet, andre lejligheder og til at gå gennem regnen på en typisk efterårsdag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *