Nu synger cookie-beskederne på sidste vers

Siden 2009, hvor EU-Kommissionen nåede til enighed om at tillade cookies på hjemmesider, er de fleste af os mange gange dagligt stødt på de såkaldte cookie-beskeder, som popper op på vores skærm til godkendelse.

Det kan være irriterende, når der konstant popper vinduer op på en hjemmeside, som du skal tage stilling til inden videre brug. Ofte skal du godkende betingelser, som du gerne skal læse igennem inden – men hvor mange af os sætter tid af til at læse alle betingelserne igennem på en hjemmeside, hvis vi blot har tænkt os at klikke rundt på den i et par minutter?

Konceptet med cookies er der delte meninger om, men cookie-beskederne, som man skal klikke sig væk fra, fører dog primært til irritation blandt de besøgende på hjemmesiderne. Og det er også derfor, at EU-Kommissionen nu ser ud til at trække i land med deres cookie-lov fra 2009.

Det betyder ikke, at cookies skal afskaffes helt – blot at der skal mere simple metoder i brug, når hjemmesider benytter sig af cookies.

 

Hvad er cookies egentlig?

De fleste af os har en nogenlunde idé om, hvad det egentlig er, disse cookies betyder – det ligger vel næsten i navnet. Vi efterlader nemlig små ”krummer”, hvor end vi klikker hen på internettet. Altså har alle de hjemmesider, vi besøger, informationer omkring os og vores færden på internettet. Når man stiller det sådan op, kan det godt lyde lidt skræmmende – som værende en anelse indtrængende i vores privatliv. Men det er ikke uden grund, at der altid efterlades disse små spor efter os, når vi surfer rundt online.

Det kommer os nemlig til fordel, når vi støder på reklamer. Vi kender alle sammen de lange næsten uendelige reklamepauser på Tv’et. De kommer som oftest ubelejligt – lige når det er allermest spændende – og så siger de fleste af Tv-reklamerne os ikke særlig meget. Men forestil dig, hvis de reklamer, der blev vist, alle var nogen, som du havde en interesse i. Så ville det pludselig ikke være lige så kedeligt at se på reklamerne.

Det er dét, som cookies gør. Cookies lærer dig at kende, lærer om dine interesser, din tøjsmag og de steder, du gerne vil rejse hen. Og således vil du se reklamer, der er relevante for dig og alt det, du gerne vil se. Det er også en måde at holde dig opdateret på – måske er bukserne, som du kiggede på i går, blevet sat ned i pris i dag? Altså er cookies en service til dig.

Er du alligevel ikke glad ved idéen om, at der bliver hentet informationer om dig, kan du sagtens blokere dem. MinInvestering har lavet en vejledning til dette, som du kan se på deres hjemmeside.

 

Sådan vil det blive på cookie-området fremover

Heldigvis bliver det generelt lettere at surfe på internettet, mens der samles cookies om os fremover. Der vil nemlig fortsat være cookies på nettet – der vil blot ikke være beskeder, der popper op til godkendelse. Altså behøves der fremover ikke samtykke fra brugeren ved indsamling af upersonlige data.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *